Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі - РРО/ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР (далі - Закон № 265).
Відповідно до Закону № 265 встановлення норм щодо незастосування РРО/ПРРО у інших законах, крім Податкового кодексу України (далі - ПКУ), не допускається.
Розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця (ст. 2 Закону № 265).
Місце проведення розрахунків - місце, де здійснюються розрахунки із покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.
Щодо місця проведення розрахунків
Законом України «Про електронні комунікації» від 16.12.2020 р. № 1089-IX (далі - Закон № 1089) визначено правові та організаційні основи державної політики у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра, а також права, обов’язки та відповідальність фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у відповідній діяльності або користуються електронними комунікаційними послугами.
У розумінні Закону № 1089 терміни вживаються в такому значенні:
- абонент - кінцевий користувач, який отримує електронні комунікаційні послуги на умовах договору, укладеного з постачальником електронних комунікаційних послуг;
- кінцеве (термінальне) обладнання - обладнання, призначене для з’єднання з кінцевим пунктом електронної комунікаційної мережі з метою забезпечення доступу до електронних комунікаційних послуг;
- кінцевий пункт мережі - фізична точка, в якій кінцевому користувачу надається доступ до загальнодоступної електронної комунікаційної мережі, і яка у випадку мереж, що включають комутацію або маршрутизацію, визначається за певною мережевою адресою.
Проводячи аналогію між Законами № 1089 та № 265, абонентом є надавач послуг із консультування з питань оподаткування; кінцеве (термінальне) обладнання – місце надання послуг із консультування з питань оподаткування споживачу; кінцевий пункт мережі - місце отримання послуг із консультування з питань оподаткування споживачем.
Враховуючи те, що є кінцеве (термінальне) обладнання надавача послуг із консультування з питань оподаткування, яке розміщене в кінцевому пункті мережі, відповідно до укладеного договору (тобто місце безпосереднього отримання споживачем комунікаційних послуг), припущення ФОП щодо відсутності місця розрахунків лише по факту проведення розрахунків в мережі інтернет не відповідає дійсності.
Обов’язок застосування РРО/ПРРО залежить не від форми розрахунків та/або способу оплати обраного покупцем (споживачем), наявності того чи іншого зареєстрованого виду господарської діяльності, а виникає виключно за наявності обставин, що супроводжують господарські операції суб’єкта господарювання, які чітко визначені нормами прямої дії ПКУ та Закону № 265, якими встановлено загальні правила реєстрації та здійснення розрахункових операцій.
Тобто, для ФОП як суб’єкта господарювання, на якого поширюється дія Закону № 265, для цілей застосування РРО/ПРРО не має значення, який спосіб для оплати обрав покупець (споживач), а має значення, який запропоновано ФОП.
Зокрема, порядок проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлено ст. 3 Закону № 265, яким визначено, що у разі здійснення ФОП розрахункових операцій у розумінні Закону № 265, застосування РРО/ПРРО є обов’язковим, у встановленому цим Законом порядку.
Пунктом 14 ст. 9 Закону № 265 встановлено пільгу, відповідно до якої, РРО/ПРРО та розрахункові книжки не застосовуються при здійсненні розрахунків за послуги у разі проведення таких розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.
Право на використання пільги щодо незастосування РРО/ПРРО є єдиною нормою, яка має визначальне значення.
Отже, якщо проведення розрахунків за надані послуги здійснюється виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів, застосування РРО/ПРРО для такого ФОП не є обов’язковим.
Щодо використання платіжного сервісу WayForPay
Платіжний сервіс WayForPay, як спосіб розрахунку за наданні послуги, не потребує застосування РРО/ПРРО відповідно до пільги, встановленої п. 14 ст. 9 Закону № 265.
Податківці радять у випадку виникнення сумнівів щодо правильності віднесення ДПС WayForPay до способів здійснення оплат, передбачених п. 14 ст. 9 Закону № 265, звернутися до НБУ, для отримання відповідного роз’яснення в межах його компетенції.
Таку відповідь було надано в Індивідуальній податковій консультації від 10.08.2023 р. № 2401/ІПК/99-00-07-04-01-06.
Зазначимо, що відповідно до п. 52.2 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації, і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
Щоб убезпечити себе від штрафів і відповідальності, ми теж радимо звернутися до ДПС із зверненням з питання, яке стосується саме вашого бізнесу.