Штрихкод — чому він став таким потрібним для нас?

12.04.2023
1147

Поговорімо про штрихкод. Це, незамінне сьогодні, маркування, про яке ще 150 років тому ніхто не знав, адже в у магазинах не було цінників та штрихкодів на товари. Тоді продавець самостійно визначав ціну, оцінюючи зовнішній вигляд покупця, після чого покупець або купував, або торгувався, або йшов далі.

Зараз же без штрихкодів неможливий продаж товарів та зручна робота всього магазину. Штрихкод придумали у 1949 році Бернардо Сильвер та Норман Джозеф Вудланд. Як вони самі розповідали, ідею вони запозичили в азбуки Морзе, розширивши точки та тире вниз і зробивши з них вузькі та широкі лінії. Тоді перше розроблене молодими конструкторами унікальне маркування товарів наносилось чорнилом, яке світилось в ультрафіолетовому світлі. Застосовувати технологію штрихового кодування у промислових масштабах почали лише у кінці 1960-х років, з появою сканерів.

Уже 3 квітня 1973 року компанія IBM оприлюднила свою розробку UPC — одного з найпоширеніших варіантів штрихкоду. У тому ж 1973 році в США офіційно зареєстрували вдосконалену технологію інженера Джорджа Лорера – так звані Universal Product Codes у майже звичному сьогодні вигляді з 12 цифр, закодованих у чорно-білі стрічки.

Нині — у 2023 році сучасному штрихкоду виповнюється аж 50 років.

Зараз до складу штрих-коду входить:

  • код країни-виробника товару (2-3 цифри);
  • код виробника (4-5 цифр);
  • найменування товару, його характеристики (5 цифр).

Найперший товар зі штрихкодом просканували 26 червня 1974 року, і це була жуйка Wrigley JucyFruit. До сьогодні ця жуйка зберігається у Смітсонівському музеї американської історії.

У сучасному світі існує велика кількість типів штрихових кодів, але їх можна розділити на дві великі групи: одномірні та двомірні.

Одномірні штрихкоди складаються з товстих та тонких ліній, а двомірні — з матриці, у якій кодується інформація. Для декодування двовимірних штрихкодів потрібні 2D сканери. Двомірний штрихкод може містити у собі великий обсяг інформації (до 3 КБ). Прочитати штрихкод сьогодні може кожен. У сучасних гаджетах є програма, яка дозволяє сканувати різні види штрихкодів.

Завдяки цьому почалося масове поширення QR-кодів, в яких часто кодують опис товару, контакти або посилання на сайт. Сканування QR-коду дозволяє прочитати відгуки клієнтів та отримати знижку.

Штрихкод і програмний РРО

Відповідно до українського законодавства, фіскальний чек має містити такі обов’язкові реквізити, зокрема:

  • код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД;
  • цифрове значення штрихового коду товару;
  • цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) — цей реквізит обов’язковий з 01.10.2021 року для всіх РРО та ПРРО.

Варто пам’ятати, що норми чинного законодавства щодо програмування штрихового коду товару у фіскальному касовому чеку мають рекомендаційний характер, що, за бажанням суб'єкт господарювання, можна запрограмувати до фіскальної пам'яті РРО або програмного РРО разом з обов'язковими реквізитами. Водночас, обов’язковому маркуванню штриховими кодами GS1 підлягають, зокрема, алкогольні напої та тютюнові вироби, лікарські засоби та інші товари, маркування яких штриховими кодами передбачено законодавством України.

З програмним РРО Cashalot ви можете під’єднати сканер штрихкодів до РМК, а також додавати значення штрихкоду до друкованих чеків.

Щоб налаштувати відображення цифрового значення штрихкоду товару у друкованому чеку зайдіть до розділу «Налаштування» – «Параметри чеків», де додано опцію «Штрихкод товару».

Якщо опцію увімкнено, штрихкоду товару відображатиметься у друкованому чеку продажу/повернення, якщо у «Картці номенклатури» заповнено поле «Ведіть штрихкод товару».

Детальну інструкцію для роботи зі звичайним штрихкодом та штрихкодом акцизної марки читайте у нашому матеріалі: Штрихкод акцизної марки і товару: інструкція касира.

Як бачите, Cashalot — ваш надійний помічник у веденні бізнесу, а часом ще й трішки відкривач цікавинок про, здавалось би, такі звичні речі, як штрихкод. Тож, будьте з нами, слідкуйте за новинами та обирайте найкращі рішення для свого бізнесу. 

Інші новини

15.06.2022
Аналізуйте дані Z-звітів легко та зручно з Cashalot
Модуль «Аналітика» у програмному РРО Cashalot створений аналізувати стан продажів, швидко приймати важливі рішення, збільшувати прибутки та безперервно дбати про своїх клієнтів
Детальніше
30.05.2023
Штрафи за порушення порядку використання РРО та ПРРО планують повернути з 1 липня
З 01.07.2023 року планують відновити штрафи, в тому числі за незастосування РРО/ПРРО.
Детальніше
01.12.2023
Інтернет- торгівля: коли формувати касовий чек?
Чи буде штраф, якщо чек сформовано не на дату отримання попередньо оплачених коштів на рахунок, а у момент відвантаження товару?
Детальніше
Cashälot
в ефірі